lördag, januari 25

Dom som bländats av ljuset

Jag ska bara gå rätt på sak. Människor som försöker pruta i vår butik. Ibland kan jag bara lägga av en stor jävla suck på dessa människor. Vår butik är som vilken annan butik som helst och så kommer det emellanåt in sådana där människor som tror att dom kan pruta. I en vanlig butik, i Sverige. "Ja, men det blir 139kr för det". "Ja, men jag får det för 100 då?". Svar: Nej. Du får inte det för 100 då. Hade det kostat 100kr så hade jag sagt att det kostade 100kr och inte 139. Enkel matematik. Enkelt folkavett. Jag menar, ska jag börja gå in på, exempelvis, Bikbok och ba: "Ja, men jag får den tröjan gratis då" eller på Espresso House och ba: "Ja men jag får den cupcaken på köpet då?" Nej och återigen nej. På vilken plannivå i ens hjärna känner man att "Yes, vi prutar här inne på Cubus och ser om vi kan få ner priset på de där helt perfekta jeansen?" Jag förstår att man kanske väljer att pruta i ett litet stånd på en turkisk marknad eller så. Jag menar, där är det nästan oartigt att inte försöka pruta. Men här i Sverige, på vilket årtionde kunde man pruta här i Sverige? "Ja, men du får en sten om jag får en katt". Visst, go a head.

Nej. Nu börjar jag nästan, typ, spåra ur. Men ni förstår vart jag vill komma. Människor som försöker pruta i vår butik. I någon butik. Idag sätter vi priserna som gäller. Inte priser som inte gäller. Men, jag kanske bara talar för vår butik. Men så länge det inte finns ett erbjudande som säger att du får allt för 100, eller att du kan få en cupcake på köpet till din kaffe, eller att du får tröjan på Bikbok gratis så Snälla, Håll käften och pruta inte. Pruta kan du göra i det där lilla ståndet på den där turkiska marknaden. Varsegod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar