torsdag, mars 29

Vi dansar tills hjärtat stannar

saker jag har insett idag: 
- jag ofta bara går förbi folk utan att se på dom. har hänt 4 gr de senaste 2 dagarna att jag inte sett när vänner till mig varit bredvid mig förrän dom hälsar glatt på mig. (lever i min egna värld? jovisst).

- att jag har haft min sista lektion på engelska, vilket innebär att jag kommer bekanta mig mer med det skånska ordförrådet ända fram till termin 5 (jag går min 2a termin nu).

- att det är så himla skönt att bo i skåne ibland, för det blir varmare här så himla mycket tidigare (vilket gör mig lycklig)

- att jag hatar pollen. verkligen hatar. in to my very bones.

- att jag inte måste läsa mcbeth utan att jag kan se på film, likaså med stolthet och fördom. love my 2000-tals liv.

- att människors tankar förr i tiden var helt ..  crazy. kvinnor hade inga åsikter och det enda dom kunde bli var lärare i förskolan (eventuellt folkskolan) för att i läroverken behövde man ju mer kompetens. och att flickor kunde ju bli överansträngda om de pluggade med pojkarna i en samskola (ja männen värnade verkligen om vårt bästa) och bäst av allt, flickor kunde ju inte gå i skolan med pojkarna men de kunde ju bli lärare för dom redan 10 år innan man beslutade att flickor skulle få gå i skolan som pojkarna? Catching. Hissen gick nog inte ända upp faktiskt. För att inte tala om samhällskunskapen och historian förr, där lärde man bara ut sånt som ledde till att främja fosterlandet och svenska naturen, och all internationell utbildning handlade om persier från den klassiska tiden. Istället för som när de talade om den svenska historien, talade om den moderna historian. Dessutom så var ju växelundervisningsmetoden jättesmart. Verkligen. Oerhört. Ja, ibland får man väl se det som att det kom bra saker ut ur andra världskriget också. I skolorna började demokratifrågor diskuteras allt oftare och eleverna fick mer say i det som skulle läras ut. Även om det hade varit fint att få leva under tiden då kristendomskunskap var viktigare än svenska (med förutsättning att man föddes som pojke då).

Jajajajaja, oj vad detta blev till att frustrera lite över 18-1960talets utbildningssystem. Nu vet ni liksom vad jag håller på med hela dagarna. Utbildningshistoria och sånt, och om 2 veckor sätter min VFU igång också. Heja. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar