torsdag, april 19

oh crap, let's get it over with

blev förövrigt väldigt frustrerad idag. alltså. politik. ja, jag behöver bara säga det där lilla ordet och helt plötsligt vänder det sig i någons mage medan det dyker upp en intresserad glädjebubbla i någon annan. för mig har politik alltid betytt osämja och en eller annan febril diskussion som lett till att jag tröttnat på diskussionen, just för att den alltid slutar på samma sätt; man är oense och pajkastningen har börjat.

hur som helst. detta riktar sig egentligen inte till någon specifik politiker. utan mer till alla politiker. för jag vet inte vem som tycker vad i denna fråga. jag vill bara veta vart logiken är?

okej. kära politiker, here we go, förklara följande för mig:
1. vi ska jobba tills vi är 75 för att tjäna in vår pension och kunna överleva
2. de unga som går på högskole/universitet för att utbilda sig samlar på sig skulder för sin utbildning (fotnot: läste att en undersköterska skulle behöva 14år på sig att tjäna ihop sina studieskulder ...)
3. för att betala av sina skulder kommer man, som logiken säger, behöva ett jobb
4. de flesta välbetalda jobb kräver en utbildning
5. när du väl börjat jobba så gäller först in-först ut på de flesta arbetsmarknader
6. för att kommunerna vill spara pengar och vara ekonomiska så förekommer nu nedskärningar på skolor vilket resulterar i att fler lärare får sparken eller flyttas och att det sedan blir fler arbetstimmar för de "äldre" lärarna som är kvar (utan att de får löneförhöjning för extra timmarna).

slutsats: vi unga kommer att stå utan jobb när vi samlat på oss alla de studieskulderna som krävs för de flesta bra arbetena medan den där 67åriga tanten som gjort sitt i branschen sedan länge fortsätter jobba tills den dag hon kickar "the bucket". allt medan världen fortsätter utvecklas. totally make sense.

kära politiker, berätta för mig. hur ska detta gå ihop? jag vill kalla det: politikernas logik.

en sak till! en del lärare kommer få jobba 20% mer än de gör idag utan förhöjning i lönen. jag menar, hade det varit okej på någon annan arbetsplats? jag tror inte det va? så what's up med alla nedskärningarna??!!! går ju banans här borta typ.

JAJAJAJAJAJAJA. politiker är såå intelligenta. låt oss alla bli politiker. vad ska vi med lärare eller sjuksköterskor till?

kort och gott, mitt liv kommer vara lite 1-1=0 tills det är dags för mig själva att kicka min "bucket". så varför var det nu igen som jag ville bli lärare?  

2 kommentarer:

  1. Mycket mycket bra skrivet !

    SvaraRadera
  2. Fast det är väl inte sagt att vi ska jobba tills vi är 75? Bara att man ska ha rätten till det?

    Resten håller jag dock med om. Fattar inte hur politiker tänker ibland... *suck*

    SvaraRadera