tisdag, maj 8

Believing stories only hearts can tell

Alltså just nu har jag så himla intressanta och bra föreläsningar. Vi håller nämligen på att diskutera jämställdhet och genus-perspektiv igenom historien, och huruvida man ska kalla folk för hen eller inte. och jag kan inte annat än att låta mina intressebubblor flyga iväg just för att detta är så himla himla intressant. Idag pratade vi dessutom om olika genus-teoretiker (även kallat feminister) genom tiderna och den litteratur de skrev. Fick verkligen, på riktigt, upp mina tankebubblor och jag vill egentligen inget annat än att bara läsa alla dessa böckerna som de här såkallade genus-teoretiker skrivit. Dessutom vill jag nämna att vår föreläsare är jätte cool. Första dagen kom han liksom in i klänning och kavaj för att vi skulle få upp ögonen för det här med utveckling och lärande ur ett genusperspektiv (som detta momentet i kursen heter). Jag menar, vad är det som säger att kille inte kan ha klänning? och hur mycket påverkar klassrollerna vårt tänkande? och vem är egentligen "dom" och "vi"?

Som sagt, jag tycker att vår föreläsare är cool och att han föreläser om ett riktigt bra ämne, så lite ledsen är jag ju för att jag missar föreläsningen som ska vara på fredag. Men jag får helt enkelt leva med det och läsa in mig på powerpointen ändå. Menmen, nu ska jag läsa lite om identitetsroller, queerteorier, black feminism och postkolonial kritik och så länge får ni titta på de här klippen som vi fick se på föreläsningen idag. Puss på er allesammans!

http://www.youtube.com/watch?v=E9TlSiMSdPk
http://www.youtube.com/watch?v=NZUZKtko4R0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar